“In deze branche kun je geen stap achterlopen”

“In deze branche kun je geen stap achterlopen”
Haar grootouders hadden een schoenenwinkel en zij besteedde ooit een fortuin aan haar eerste zelf gekochte schoenen. Het kan dus geen toeval zijn dat Nikki zoveel jaren later haar carrière begon als inkoop assistent bij Nelson Schoenen. Nikki werkt er nu 12 jaar als inkoopster en vertelt graag meer over wat haar werk zo leuk maakt, waar zij haar inspiratie vandaan haalt, en vooral over haar passie voor schoenen…

Het inkoopproces begint eigenlijk met het voorspellen van de toekomst. Want hoe weet je een half jaar van tevoren wat je moet inkopen? Nikki legt uit hoe het werkt. "Het inkoopteam start op tijd met het bepalen van de trends voor het komend seizoen, want je mag natuurlijk geen stap achterlopen in deze branche. Voor inspiratie kijken we op internet naar alle grote modeshows die in Londen, Parijs en Milaan zijn geweest. Dat zijn natuurlijk shows van topdesigners, maar daar kun je wel heel snel de belangrijkste trends uithalen. Natuurlijk bezoeken we ook beurzen, zoals de Modefabriek in Amsterdam en belangrijke modesteden zoals Londen. En ik kijk wat er in het dagelijkse straatbeeld gebeurt. Sinds ik moeder van 2 kinderen ben, is het schoolplein ook een ideale plek om inspiratie op te doen.”

Prijs-kwaliteit
"Nadat eenmaal de trends voor het seizoen bepaald zijn, vertalen we deze trends naar thema’s voor de Nelson collectie. Die zijn onze houvast tijdens het inkoopseizoen. Al vanaf juni dit jaar zijn we bezig met de inkoop voor het voorjaar van 2016. Tijdens de inkoopperiode zien we heel veel leveranciers en moeten we er natuurlijk voor zorgen dat we de juiste collecties inkopen. We kijken dan naar heel veel verschillende dingen, maar het vinden van de juiste prijs-kwaliteitverhouding staat toch wel voorop bij ons.

Feedback van klanten
Als de collecties eenmaal in de winkels liggen, begint Nikki met het continue analyseren van de verkoopcijfers. "We kijken welke schoenen goed verkopen en welke juist minder. Zo krijgen we een goed beeld van wat onze klanten mooi vinden en wat juist niet. Op die manier kunnen we bijsturen als dat nodig is. Kijk naar de sneakers van afgelopen seizoen. Die gingen als warme broodjes over de toonbank. Ik wil dan nog een extra bestelling kunnen plaatsen bij onze leverancier, zodat we onze klanten niet teleur hoeven te stellen. Naast de verkoopcijfers op papier, probeer ik ook zoveel mogelijk mee te draaien in de winkels, zodat ik onze klanten om feedback op onze collecties kan vragen.”

Geen dag is hetzelfde
Nikki is dagelijks bezig met en omringd door schoenen. En zelfs na werktijd is zij nog bezig met schoenen. Want waar ze ook is, als ze mensen ziet kijkt ze eerst naar hun schoenen. Blijkbaar zit de liefde voor schoenen toch in haar bloed, net zoals bij haar grootouders. "Als inkoopster heb je een hele afwisselende baan. Geen dag is hetzelfde. Ik werk nu 12 jaar bij Nelson en iedere keer weer is het een uitdaging om een collectie zo samen te stellen dat de klant uiteindelijk weer blij met een paar schoenen de winkel uitloopt. En weet je wat, de tijd vliegt. De nieuwe najaar en wintercollecties liggen nu in onze winkels. En als je dit leest zijn wij alweer druk bezig met de trend voorspellingen voor volgend najaar.”



Geplaatst op: vrijdag 9 oktober 2015

Bekeken: 793 keer bekeken

Share to Facebook Share to Twitter Share to Pinterest
Blogger Sanneke

Sanneke

Blogger, Social Media / Content Marketeer