maandag 21 december 2020

How to: op hakken lopen

Voor de echte fashionlover staat er een heerlijke periode voor de deur. De feestdagen komen eraan en die vragen om feestelijke outfits, zélfs als we grotendeels thuis feest zullen vieren. En vaak moet een feestelijke outfit nu eenmaal worden afgemaakt met een paar schitterende hakken. Zie jij jezelf het liefst op een paar stiletto's, maar kies je toch eigenlijk altijd voor een paar vertrouwde boots of sneakers? Dan heb ik voor jou 6 tips om goed op hakken te leren lopen.

  1. Opbouwen
    Begin met een eenvoudig paar, zoals een blok- of sleehak. Een mooi enkellaarsje met hak biedt ook meer stevigheid dan een pump. Omdat je voet helemaal wordt omsloten door het laarsje, schiet de schoen tijdens het lopen niet los. Van hieruit kun je het opbouwen en pumps met steeds smallere hakken proberen.
  2. De goede maat
    Het is belangrijk dat je hakken perfect passen. Een te grote, te kleine, te smalle of te brede schoen zorgt voor verminderde steun, verhoogde druk of extra pijn. Inlegzooltjes met kussentjes kunnen hier een oplossing voor zijn, deze zorgen voor stevigheid en nemen eventuele wrijving weg. Nog een aandachtspuntje: een goede kwaliteit hak heeft vaak een comfortabeler voetbed dan een goedkoop model, wat ook weer leidt tot minder last van je voeten.
  3. Loophouding
    Neem de juiste loophouding aan: schouders naar achteren, borst vooruit, een rechte rug en je voeten onder je heupen. Daarnaast is het belangrijk dat je je voeten voor elkaar zet, in plaats van naast elkaar, wanneer je op hakken loopt. Zet in het begin niet te grote stappen, dat maakt het lastiger om je balans te houden.
  4. Tape
    Om goed op hakken te leren lopen is het natuurlijk ook belangrijk dat je hakken geen pijn doen. Misschien heb je deze tip dus wel eerder voorbij zien komen. Pijn aan je voeten tijdens het lopen op hakken wordt veroorzaakt door een zenuw die zich tussen je derde en vierde teen bevindt (geteld vanaf je grote teen). Wanneer je deze twee tenen aan elkaar tapet wordt deze zenuw ontlast en neemt de pijn bij het lopen ook af. Super handig dus voor een avondje op hoge hakken!
  5. Goed oefenen
    Oefen eerst thuis op een egale vloer. Begin met het oefenen van stilstaan op hakken en kleine stapjes erop te nemen. Draag je hakken bijvoorbeeld tijdens het stofzuigen. Gaat dit goed? Ga dan bijvoorbeeld de tuin in of probeer trap te lopen. Dit zijn de perfecte plekken om te beginnen, als je je dan een keer verstapt is er niemand die je blunder ziet ;).
  6. Back-up plan
    Cliché maar waar: oefening baart kunst. Probeer je hakken elke dag even te dragen; daardoor wennen je voeten niet alleen aan de positie, maar gaat de schoen zich ook naar jouw voet vormen. Hoe vaker je oefent, hoe sneller het zal lukken. En natuurlijk is het altijd handig om een paar platte schoenen mee te nemen voor het geval je het niet de hele dag of avond volhoudt op je hakken.

Heb je genoeg kennis en moed verzameld om dit jaar voor hakken onder je feestjurk te kiezen? Bekijk dan online onze collectie of kom gauw langs in de winkel om te passen!

Geschreven door

Iris

Iris

Blogger, Medewerkster Nelson Emmeloord