dinsdag 11 januari 2022

Tips voor jouw wandelingen in 2022

Met de sportscholen die momenteel zijn gesloten, is dagelijks wandelen voor velen een goed alternatief om enigszins in beweging te blijven. Wil je het wandelen naar een ander level tillen? We got you! In deze blog geef ik je graag tips hoe je je kunt voorbereiden op een goede wandeling.

Wandel je gezond!

Dat wandelen in de buitenlucht goed voor je is, is wetenschappelijk bewezen. Het heeft namelijk heel veel positieve effecten op zowel je fysieke als mentale gezondheid. Door te wandelen in de natuur wordt bijvoorbeeld serotonine (ook wel het gelukshormoon) aangemaakt, wat kalmerend werkt op onze stemmingen. Verse lucht bevat daarnaast ook veel zuurstof, waardoor je lichaam zich tijdens je wandeling beter kan ontdoen van afvalstoffen. Een echte detox-kuur dus ;). Buiten wandelen zorgt ook voor een mentale boost waardoor je je energieker en vrolijker voelt dan 'binnensporters'. En als laatste, ook al schijnt hij in Nederland niet zo fel, maar zonlicht verbetert je immuunsysteem en helpt je beter slapen. Wie wil dat nu niet?

Bereid je goed voor

Ga een goede, effectieve wandeling tegemoet door je goed voor te bereiden! Denk hierbij aan:

  1. Draag de juiste sokken
  2. Neem een makkelijke tas mee
  3. Kies een wandelroute
  4. Kies de juiste wandelschoenen

Draag de juiste sokken

Sokken zijn belangrijker dan je denkt! Er zijn speciale wandelsokken die naadloos zijn en transpiratievocht opnemen. Het voordeel van deze sokken is dat het wrijving (en dus blaren) voorkomt. Als beginnende wandelaar kun je het best kiezen voor katoenen sokken, hierin transpireren je voeten het minst.

Neem een makkelijke tas mee

Kies een fijne tas waarin je de nodige spulletjes kunt doen. Kies voor een rugtas of schoudertasje, deze zijn praktisch en makkelijk mee te nemen. Voorkom onnodig gewicht, tenzij je het naar een ander level wil tillen!

Kies een wandelroute

Tijdens het wandelen wil je natuurlijk wel een leuke, goede of uitdagende route kiezen. Kies als beginnende wandelaar niet voor een te moeilijke wandelroute, maar bouw dit langzaam op. Zorg ervoor dat je de wandeling met plezier kunt afronden zodat je naderhand met een voldaan gevoel op de bank kunt ploffen.

Kies de juiste wandelschoenen

Het allerbelangrijkste: wees tijdens het wandelen lief voor je voeten en zorg voor goede wandelschoenen! Belangrijk is om wandelschoenen te kiezen die voldoende demping bieden en voor stevigheid zorgen, vooral als je door bossen gaat wandelen waar de grond niet vlak is. De wandelschoenen van GriSport zijn hiervoor ideaal en zijn ook nog eens waterdicht en tegen regen bestand. Ook bij ECCO vind je stevige sneakers en veterboots die waterdicht zijn dankzij Gore-Tex.

Ondanks dat deze wandelschoenen waterdicht zijn, wil je als het net met bakken uit de lucht is komen vallen misschien niet je gloednieuwe wandelschoenen aan. Een paar regenlaarzen is daarom ook altijd goed om in je wandelcollectie te hebben. De regenlaarzen van Hunter en Ilse Jacobsen zijn voorzien van thermische isolatie (ideaal voor de winter) en een anti-slip rubberen zool. Ideaal voor de écht regenachtige dagen. En zeker als je met kids gaat wandelen. Zo kunnen ze tijdens de wandeling onbezorgd in de plassen springen!

Na het lezen van deze blog ben je vast en zeker enorm gemotiveerd om je wandel work-outs te starten. Bekijk daarom snel onze wandelschoenencollectie en regenlaarzen aanbod en kies het paar dat het beste bij jou past!

Ecco Exostride - Lage sneakers - Zwart
Hunter Womens Original Tall - Hoge laarzen - Zwart
Timberland Field Trekker - Veterboots - Ecru
Timberland Garrison Trail - Veterboots - Groen
Ilse Jacobsen Rub 15 - Regenlaarzen - Grijs

Geschreven door

Sanneke

Sanneke

Blogger, Social Media / Content Marketeer