Terug naar boven

Nelson & Het Vergeten Kind

Blogger Sanneke
  • Sanneke
  • Blogger, Social Media / Content Marketeer

  • dinsdag 15 oktober 2019
  • 204 keer bekeken

Leesduur: 2-5 minuten

Bij Nelson verwelkomen we dagelijks heel wat kinderen in onze winkels. Maar voor een heleboel kinderen is een gezellig dagje shoppen helaas niet zo vanzelfsprekend. Daarom is Nelson vaste donateur van Stichting Het Vergeten Kind. We vroegen Natasja Froger – die zich als ambassadeur met hart en ziel voor dit mooie doel inzet – waarom dat zo belangrijk is.

Hoe ben je ambassadeur geworden van Het Vergeten Kind?
Mijn man Rene en ik maakten ooit samen het programma 'Effe geen cent te makken'. Hierin stond de Voedselbank centraal en leefden we een maand op bijstandsniveau. Later hebben we nog het programma 'De Frogers: Helemaal Heppie' gemaakt. Rene werd daarna ambassadeur van de Voedselbank en ik heb me verbonden aan Stichting Heppie.
In de Heppie vakantiekampen kunnen kinderen, die al veel meegemaakt hebben in hun jonge leventje, echt even hun zorgen opzijzetten en gewoon kind zijn. Begeleid door enorm betrokken vrijwilligers, die ieder kind de aandacht geven dat het verdient. Er zijn zoveel schrijnende verhalen van en over kinderen die opgroeien in een moeilijke thuissituatie, als ze al thuis wonen. Toen Heppie in 2016 fuseerde met Stichting Het Vergeten Kind, was het voor mij niet meer dan logisch dat ik me zou blijven inzetten voor deze kinderen. De stichting mag dan een andere naam hebben, het werk dat ze doen blijft hetzelfde en is - helaas - nog steeds noodzakelijk.

Waarom is volgens jou het werk dat Het Vergeten Kind doet nodig?
Kinderen komen ongevraagd in situaties waar zij de dupe van zijn. Vaak door onvermogen van ouders, die bijvoorbeeld te kampen hebben met verslavingen, grote schulden of psychische problemen. Die kinderen voelen zich vaak vergeten, omdat hun belang niet centraal staat bij hun ouders. Hun moeilijke gedrag wordt niet begrepen als een schreeuw om positieve aandacht. Dat deze kinderen zijn beschadigd of in een sociaal isolement zitten, is aan de buitenkant niet te zien. Het Vergeten Kind zorgt ervoor dat deze kinderen gewoon onbezorgd kind kunnen zijn. Ongeacht wat ze hebben meegemaakt, ongeacht hun achtergrond. Gewoon even simpelweg kind zijn. Want daar heeft toch elk kind recht op?

Kun je iets vertellen over de projecten? Heb je zelf een favoriet project?
Dan noem ik toch als eerste de Heppie Vakanties & Weekenden, want daar heb ik tenslotte zelf aan meegewerkt tijdens onze maand bij Heppie. Daar heb ik met eigen ogen gezien hoe ongelofelijk goed die vakanties en weekenden zijn en wat een verschil dat maakt voor die kinderen. Ik krijg weleens de vraag: "Het is toch maar een week? Hoe kan dat nou het verschil maken?” Nou, dat kan ik je vertellen! In die week doen we zoveel leuke activiteiten met de kinderen en planten we dat kleine zaadje waardoor ze daarna echt zelfverzekerder de wereld in gaan. Ze voelen zich weer gezienen gehoord, dat is zo belangrijk voor die kinderen. Dat bereiken we écht bij de Heppie Vakanties. Het Vergeten Kind heeft een eigen hotel in Mierlo (Hotel Heppie) waar het hele jaar door vakanties en weekenden georganiseerd worden. Maar er zijn nog altijd wachtlijsten, daarom is Het Vergeten Kind druk bezig met het realiseren van een tweede hotel in het westen van het land. Zodat we nog meer kinderen die het zo hard nodig hebben een onbezorgde tijd kunnen geven.

Wat is de kracht van Het Vergeten Kind?
Dat we echt heel goed naar de kinderen luisteren en daar ook mee aan de slag gaan. In De week van het Vergeten Kind 2019 vroegen we bijvoorbeeld aandacht voor het stoppen van het doorverhuizen van uit huis geplaatste kinderen. Met 83.400 handtekeningen onder onze petitie zijn we naar politiek Den Haag gegaan en we hebben met relevante instanties gesproken. Dat is waar je echt een verschil mee maakt!

Waar houd je je als ambassadeur allemaal mee bezig?
Als ambassadeur zet je zoveel mogelijk je naamsbekendheid in om veel lawaai te kunnen maken en aandacht te vragen voor de problematiek. Wanneer nodig steek ik zoveel mogelijk tijd en liefde in de kinderen. Ik ben dus regelmatig aanwezig bij evenementen of schuif aan bij tv-programma's. Maar ik ga ook weleens langs bij de Heppie Vakanties om met de kinderen zelf te spelen en praten.

Wat kunnen de klanten van Nelson doen om Het Vergeten Kind te steunen?
Het begint bij bewustwording creëren. Heel veel mensen weten nog niet dat ruim 100.000 kinderen in Nederland geen fijne thuissituatie hebben. Ruim 50.000 van hen kunnen niet eens meer thuis wonen, omdat ze verwaarloosd of mishandeld zijn. Dat is toch schrijnend? Het is dus al heel fijn dat mensen over deze problematiek willen lezen en dat ze beseffen dat wij er zijn én dat het werk van Het Vergeten Kind nodig is. Met elkaar kunnen we het verschil maken. Dat kunnen we niet zonder de steun van onze lieve donateurs, actievoerders en bedrijven die ons sponsoren, zoals Nelson doet. Daar zijn we heel dankbaar voor. Uit eigen ervaring weet ik dat iedere euro goed besteed wordt aan die kinderen die het zo hard nodig hebben. Dat vind ik een hele geruststellende gedachte.

Vanaf dit seizoen vragen we met de Nelson kids collectie aandacht voor stichting Het Vergeten Kind. Kijk voor meer informatie op nelson.nl/het-vergeten-kind of sms NELSON naar 3669 (gratis) en kijk hoe jij kunt helpen.


Auteur
Blogger Sanneke
  • Sanneke
  • Blogger, Social Media / Content Marketeer