“Een leven zonder schoenen? Ik kan het me niet voorstellen”

Blogger Sanneke
  • Sanneke
  • Blogger, Social Media / Content Marketeer

  • woensdag 30 september 2015
  • 2006 keer bekeken

Leesduur: 2-5 minuten

Paul Neelissen, directeur eigenaar van Nelson Schoenen, is letterlijk tussen de schoenendozen van het familiebedrijf opgegroeid. Van jongs af aan werkte hij mee en zo kreeg hij de liefde voor mooie schoenen met de paplepel ingegoten. Paul staat nu als derde generatie aan het roer en zet de langegeschiedenis van het bedrijf voort.

Paul begint zijn verhaal met een grote innemende glimlach en vertelt met veel liefde over de geschiedenis van het bedrijf. "Mijn opa is in 1949 gestart met Nelson. Vlak na de oorlog reed hij wekelijks naar Waalwijk, de schoenenhoofdstad van Nederland. Met partijen zwarte en bruine schoenen op de achterbank reed hij terug naar Noord- Holland om de winkel te bevoorraden. In mijn jeugd hielp ik zoveel ik kon, ook op mijn vrije zaterdagen en vakanties. Inmiddels hadden mijn vader, oom en tante het bedrijf overgenomen en langzaam kwamen er meer winkels bij. De economie trok aan en de markt veranderde.”

Miljoenen schoenen
Eind jaren 80 kwam Paul via enkele omzwervingen in het bedrijf terecht en inmiddels is Nelson uitgegroeid tot één van de grootste schoenretailers van Nederland waar miljoenen schoenen over de toonbank gaan of via de voordeur thuis worden afgeleverd. "Iedere dag zijn we met meer dan 700 collega’s in ruim 100 winkels en voor nelson.nl bezig met schoenen. Dit doen we met een gedreven team om ons succes te kunnen vasthouden.”

Inspiratie
Natuurlijk is het belangrijk voor Paul om regelmatig op kantoor te zijn, maar het liefst ‘ontvlucht’ hij vergaderingen en mails. Hij gaat veel liever op pad om winkels te kijken en inspiratie op te doen. In Nederlandse steden maar ook buiten de landsgrenzen. "Mijn gezin weet niet beter dan dat we op vakantie alle steden in de wijde omtrek opzoeken om de nieuwste winkelconcepten, de leukste boetiekjes en hipste concepten te bekijken.”

De kunst van het vak
Maar nog liever gaat Paul met het inkoopteam op pad om de collecties te bepalen en in te kopen voor het nieuwe seizoen. "De tientallen leveranciers, het kiezen tussen de mooiste modellen en leukste merken. De kunst van het vak is om je doelgroep goed voor ogen te houden, de collectie gevarieerd te houden en te verrassen. Onze klanten willen modieuze en trendy schoenen. Maar ook de kwaliteit is van belang en natuurlijk tegen een juiste prijs. Die balans vinden is de uitdaging."

Een boeiend spel
"Een leven zonder schoenen? Ik kan het me niet voorstellen! Kleuren, materialen, modellen en merken. Maar ook de balans in collecties, dieptes en voorraden. Het spel blijft me boeien en ik ben oprecht gelukkig als ik aan het begin van het seizoen de winkels bezoek of op nelson.nl kijk en al die mooie schoenen weer bij elkaar zie staan. Ook voor dit najaar hebben we weer ons uiterste best gedaan om met elkaar een mooie collectie samen te stellen. Zelf ga ik voor een paar stoere boots voor de koudere dagen en voor kantoor kies ik voor een paar nette schoenen uit onze collectie van bijvoorbeeld Humberto, Braend of Van Lier.”



Auteur
Blogger Sanneke
  • Sanneke
  • Blogger, Social Media / Content Marketeer