Terug naar boven

Doe jij mee met de Nelson Tel Je Stappen maand? Ga met ons de uitdaging aan om 10.000 stappen per dag te zetten!

Blogger Sanneke
  • Sanneke
  • Blogger, Social Media / Content Marketeer

  • maandag 15 januari 2018
  • 1027 keer bekeken

Leesduur: 3 minuten

We bewegen te weinig, véél te weinig. ‘Jaja, dat wisten we al…’, denk je nu misschien. ‘Ik ben nou eenmaal niet zo’n sporter en mijn leven is al druk genoeg’. Toch is het echt niet zo dat je jezelf direct 5x per week naar de sportschool moet slepen om je suf te trainen. Meer bewegen is ook wat vaker de trap nemen, lopend boodschappen halen of een korte wandeling maken tijdens de lunch. Leg de lat niet gelijk te hoog!

Weinig bewegen is net zo slecht als roken
Oké, toch even wat feiten op een rij. Volgens de Gezondheidsraad haalt slechts 44% van de Nederlandse bevolking de richtlijn van 150 minuten matig tot zware intensieve inspanning per week. En wist je dat te weinig bewegen eigenlijk net zo slecht is als roken? Volgens onderzoek van epidemiologen sterven er jaarlijks wereldwijd bijna evenveel mensen aan het gebrek aan beweging (5,3 miljoen) als aan de gevolgen van roken (5,1 miljoen)! Verder verkleint meer bewegen niet alleen de kans op hart- en vaatziekten, maar ook de kans op depressieve gevoelens door stress.

Maar wat kunnen we dan doen om - zonder ons leef ritme drastisch aan te passen - toch aan die richtlijn te voldoen? Dat blijkt dus helemaal niet zo moeilijk te zijn. Al ruim 50 jaar geleden deed de Japanse arts Yoshiro Hatano onderzoek en kwam tot de conclusie dat we om gezond te leven eigenlijk 10.000 stappen per dag zouden moeten zetten. Het zou zelfs zo zijn dat je 7 jaar langer kunt leven als je geregeld wandelt. Nu klinkt dat als enorm veel, maar de gemiddelde Nederlander zet er op een normale werkdag gemiddeld toch al zo’n 4000. En gezien je er met een half uur stevig wandelen al snel zo’n 4000 stappen bij kunt tellen, is de 10.000 weldegelijk haalbaar, toch?

Gerelateerde artikelen Onze favorieten


Doe met ons mee
We begrijpen dat het, zeker in het regenachtige januari, echt niet makkelijk is om zo’n voornemen na te komen én vol te houden. Daarom gaan we jullie een handje helpen met de ‘Nelson tel je stappen maand’! Op Facebook, Instagram en ons blog geven we je tips, inspiratie en gaan de uitdaging aan om dagelijks zo’n 10.000 stappen te zetten. Ook Fit-bloggers Carolina en Suzanne staan de komende weken voor je klaar met tips en tricks! Hoe je die stappen bijhoudt? Veel smartphones zijn tegenwoordig voorzien van een stappenteller of misschien heb je wel een sporthorloge en natuurlijk zijn er ook diverse apps te downloaden. Om af te trappen trakteren we je alvast op een paar eenvoudig toe te passen tips:

- Moet je ergens op wachten? Breng deze tijd lopend door

- Parkeer de auto verder weg en loop het laatste stuk.

- Loop tijdens het telefoneren heen en weer.


Dat valt allemaal best wel mee toch? We hopen dat je met ons mee doet!

Auteur
Blogger Sanneke
  • Sanneke
  • Blogger, Social Media / Content Marketeer