Terug naar boven

Aan deze dingen moet je denken voordat je een wandeling gaat maken

Blogger Cindy
  • Cindy
  • Blogger, Medewerkster Ecco store Den Haag

  • dinsdag 30 januari 2018
  • 764 keer bekeken

Leesduur: 3 minuten

Ben je van plan om er eens lekker op uit te trekken en staat er een fijne wandeling op de planning? Dan is het goed om bij een aantal dingen stil te staan, voordat je op pad gaat. Je wil natuurlijk alles uit je wandeling halen en zorgen dat je gemakkelijk aan die 10.000 stappen komt! Met onderstaand stappenplan moet dit helemaal goedkomen. Kijk je mee? 

1. Comfortabele schoenen
De eerste en meest voor de hand liggende stap is natuurlijk het kiezen van een paar comfortabele schoenen. Welke schoenen het meest geschikt zijn voor jouw wandeling hangt helemaal af van waar je gaat wandelen. Hier lees je meer over in dit blog. Zodra jouw paar schoenen is gekozen, is het zaak dat ze goed zijn uitgelopen, voordat je er lange afstanden mee gaat wandelen. Zo voorkom je pijnlijke voeten en blaren en verloopt jouw wandeling een stuk comfortabeler! Zijn de schoenen die je wil dragen nog niet helemaal uitgelopen en wil je ze toch aan? Neem dan voorzorgsmaatregelen en plak pleisters op de plekken waar wrijving kan ontstaan. Beter voorkomen dan genezen!

2. De juiste sokken
Dit is misschien niet het eerste waar je aan denkt als je een wandeling gaat maken, maar een paar goede sokken kunnen een wereld van verschil maken. Er zijn genoeg speciale wandelsokken te vinden die helemaal naadloos zijn en transpiratievocht opnemen, zodat jouw voeten lekker droog blijven. Voordeel hiervan is – in combinatie met het naadloze gedeelte – dat dit soort sokken veel wrijving voorkomen. Deze wrijving zorgt veelal voor blaren en dit wil je natuurlijk niet. Zijn dit soort wandelsokken toch net een stap te ver? Kies dan voor een paar katoenen sokken. Ook hierin transpireren je voeten een stuk minder dan in sokken van synthetisch materiaal.

3. Een makkelijke tas
De juiste sokken en schoenen zijn al een groot deel van je comfort, maar ook het kiezen van de juiste tas kan hierbij helpen. Vooral de dames hebben vaak toch aardig wat spullen bij zich en dus is een tas onmisbaar. Kies voor een rugtas als je wat meer spullen mee wil nemen, maar kies alleen het hoognodige. Anders sleep je allerlei onnodig extra gewicht mee tijdens je wandeling. Je kan natuurlijk ook kiezen voor een praktisch schoudertasje. Voordeel hiervan is dat er minder inpast dan in een rugzak en zo voorkom je meteen dat je te veel spullen meeneemt. 

Gerelateerde artikelen Onze favorieten


4. Voldoende water
Als je van plan bent een wandeling te maken, zorg dan altijd dat je voldoende water bij je hebt. Ook als je denkt dat je tussendoor wel even een pitstop kan maken, kan het nooit kwaad om een klein flesje in je tas te stoppen. Tijdens het wandelen bestaat de kans dat je gaat transpireren en dit vochtverlies moet natuurlijk worden aangevuld om niet uit te drogen en duizelig te worden. Neem regelmatig een paar slokken om dit te voorkomen!

5.Goede nachtrust
Zorg dat je bent uitgerust voordat je op pad gaat! Een goede nachtrust zorgt ervoor dat genoeg energie hebt voor de volgende dag en zo voel jij je op zijn fitst. Ga de avond van te voren lekker op tijd naar bed en zorg dat je voor je wandeling niet intensief hebt gesport. Wandelen helpt natuurlijk om spierpijn uit je benen te lopen, maar de kans is wel dat je sneller moe wordt. Om het maximale resultaat te behalen is uitgerust zijn dus een must.

6. Vraag niet te veel van jezelf
Is dit de eerste keer dat je een stevige wandeling gaat maken of is het al een tijdje geleden dat je dit hebt gedaan? Vraag dan niet teveel van jezelf! Het is logisch dat je niet meteen 20 kilometer achter elkaar kunt lopen zonder training en bouw de afstanden dus rustig op en geef je lichaam tijd om te wennen. Een goed uitgangspunt is om te beginnen met een uur rustig wandelen en zo zet je toch al snel rond de 7.000 stappen! Zo komt die 10.000 per dag wel heel dichtbij!

Alle punten van het stappenplan afgevinkt? Dan ben jij helemaal klaar om aan je wandeling te beginnen. Wij zijn heel benieuwd waar jij graag wandelt en hoeveel stappen je dan zet, dus laat ons dat vooral weten. Stappenteller aan en gaan! Veel plezier

Auteur
Blogger Cindy
  • Cindy
  • Blogger, Medewerkster Ecco store Den Haag