Terug naar boven

10 tips om meer te bewegen als je op kantoor werkt Werk je op kantoor en krijg je hierdoor te weinig beweging? Wij hebben 10 tips voor je!

Blogger Cindy
  • Cindy
  • Blogger, Medewerkster Ecco store Den Haag

  • dinsdag 23 januari 2018
  • 879 keer bekeken

Leesduur: 3 minuten

Als je een kantoorbaan hebt kun je vast beamen dat het soms lastig is om voldoende beweging te krijgen op een dag. De meeste werkzaamheden voer je zittend uit en door de vaak hoge werkdruk zitten we continu vastgeplakt achter ons bureau. Zelfs voor lunchen nemen we niet meer altijd te tijd om even naar buiten te gaan. Ben je dit ook zo zat en wil je deze toch wel slechte gewoontes doorbreken? In deze blog geven we je 10 gemakkelijke tips om meer te bewegen op kantoor zonder dat het zeeën van tijd kost. 

1. Neem de trap in plaats van de lift
De eerste en misschien wel de meest voor de hand liggende tip is om dagelijks de trap te pakken in plaats van de lift. Vaak wordt er voor de lift gekozen vanwege het gemak, maar als je de trap pakt, maak je meteen weer aardig wat meer stappen. Leer het jezelf aan en voor je het weet is het een gewoonte en is de lift overbodig. Spoor ook je collega’s aan om samen de trap te nemen en zo maak je van het gezellige liftmomentje een gezellig trapmoment. Samen lijken die paar verdiepingen omhoog opeens niet zo ver meer en loop je de trappen zo weg.

2. Ga naar buiten tijdens de lunchpauze
De volgende tip is om niet te lunchen achter je bureau, maar ga eens naar buiten en loop een rondje! Het is niet alleen goed om even een frisse neus te halen, maar je zet ook meteen weer de nodige stappen. Voor de dames die graag niet te ver lopen op hun killer heels, leg een paar gemakkelijke instappers op het werk. Zo kun je even snel wisselen van schoeisel en loop je iets gemakkelijker dat rondje in je pauze. No more excuses!

3. Loop zelf naar het koffiezetapparaat
Een andere tip is om zelf naar het koffiezetapparaat te lopen en je flesje water bij te vullen. Het is natuurlijk heel gemakkelijk om iets te drinken mee te laten nemen door je collega, maar zet zelf lekker die stappen! Een korte break van achter je bureau zitten zorgt er ook weer voor dat je daarna nog geconcentreerder weer aan de slag kunt. Ook kun je kiezen om uit kleinere glazen, bekers of flesjes te drinken, zodat je nog vaker een loopje hebt om deze bij te vullen en dit staat natuurlijk gelijk aan nog meer stappen!

4. Ga naar het toilet op een andere verdieping
Als er wordt gedronken, moet er natuurlijk ook gebruik gemaakt worden van het toilet. Vaak is een toilet niet heel ver weg, maar wil je toch die extra stappen maken, ga dan naar het toilet op een andere verdieping! Om hier te komen maak je natuurlijk gebruik van de trap of je moet een stukje lopen en zo ben je toch weer even in beweging! Grote kans dat je ook nog eens collega’s tegenkomt die je minder regelmatig ziet, dus zo wordt het stukje lopen naar het toilet ook nog eens gezellig!

5. Lopen in plaats van mailen

Ja, het is gemakkelijk om even een mailtje met een vraag te sturen naar je collega, maar vaak moet je toch enige tijd wachten op antwoord. Loop gewoon eens naar deze collega toe. Zo maak je niet alleen je benodigde extra stappen, maar het is ook nog eens gezelliger om even een praatje te maken én je krijgt meteen antwoord op je vraag, zodat als je weer achter je bureau zit, je meteen aan de slag kunt. Win-win!



6. Verplaats de prullenbak
Een andere hele simpele tip is om de prullenbaak die onder je bureau staat een stuk te verplaatsen. Zo moet je iedere keer als je iets weg wilt gooien een stukje lopen en kom je toch weer even achter je bureau vandaan om die paar extra stappen te zetten, want die clean desk policy moet natuurlijk van kracht blijven!

7. Ga ergens anders bellen
Zit je niet in een afgesloten ruimte maar heb je meerdere collega’s om je heen? Loop dan even naar de gang om te bellen en blijf niet achter je bureau zitten. Dit is weer een simpele manier om even op te staan en te lopen en je stoort ook nog eens je collega’s minder!

8. Stap een halte eerder uit
Kom je met de tram of bus naar het werk? Stap dan eens een halte eerder uit en loop het laatste stukje! Dit kan natuurlijk ook andersom door na het werk naar de volgende halte te lopen. Zo heb je meteen wat frisse lucht én je hebt meteen weer die extra beweging te pakken! Ook hier geldt voor de dames met de killer heels weer: wisselen! Zo veel ruimte nemen die paar ballerina’s echt niet in beslag in de tas.

9. Pak de fiets
Woon je in dezelfde stad als waar je werkt? Grote kans dat je toch lekker de auto of het openbaar vervoer pakt. Draai de knop op en pak lekker de fiets! Dit is waarschijnlijk niet alleen sneller, maar ook hier geldt dat je meteen weer aardig wat beweging te pakken hebt!

10. Parkeer je auto verder weg
Is het geen optie om te fietsen of om met het openbaar vervoer te komen of pak je toch liever je auto? Parkeer deze dan niet direct voor de deur, maar zet de auto een stukje verder weg zodat je iets verder moet lopen naar kantoor. Dit kost weinig tijd en zo heb je toch meteen je loopje!

Met al deze tips moet het lukken om meer stappen te zetten op een dag. Bewegen is niet alleen gezond, maar zorgt ook voor meer energie en dit zal ook weer zorgen voor betere concentratie op het werk. Maak het extra bewegen leuk door je collega’s ook te motiveren en doe het samen. Meer bewegen op kantoor hoeft dus echt niet zo moeilijk te zijn. Succes! 

Auteur
Blogger Cindy
  • Cindy
  • Blogger, Medewerkster Ecco store Den Haag